آهن نیک

فروش آهن آلات ساختمانی

آهن نیک

فروش آهن آلات ساختمانی

  • ۰
  • ۰

ورق فلزی چیست ؟

امروزه عمده ی محصولات فلزی به‌ صورت ورق فولادی تولید شده که هرکدام از انواع ورق‌ فولادی , برای اهداف خاصی مورد استفاده قرار می‌گیرند. ورق‌ فولادی از مواد مختلفی تشکیل می شود که هر کدام در بخش مختلفی از صنعت و ساخت ساز ساختمان ها به کار می‌روند. 

در ادامه به معرفی انواع ورق فولادی و ویژگی های آنها خواهیم پرداخت.

انواع ورق فلزی

  • ورق سیاه
  • ورق روغنی
  • ورق آجدار
  • ورق گالوانیزه
  • ورق استیل
  • ورق مسی
  • ورق رنگی
  • ورق کرکره ای
  • ورق اسیدشویی

ورق سیاه(ورق گرم)

ورق های فولادی سیاه (نورد گرم) با نام انگلیسی Hot Rolled Sheet شناخته می شوند . به طور کلی ورق گالوانیزه گرم ، از دو نوع فولاد 36A و 1011A که هر دو نوعی فولاد کم کربن هستند ساخته شده است و در اکثر صنایع به کار می رود. 36A به راحتی جوشکاری می شود و فرآیند عملیات حرارتی آن را تقویت می کند. 1011A با استحکام بالا، فولادی با شکل پذیری فوق العاده است که معمولا برای ساخت ظروف استفاده می شود. بر خلاف فولاد نورد سرد، فولاد نورد گرم دارای سطح نازکتری است که می تواند در برابر خوردگی مقاومت کند. ورق هایی که در ساختمان سازی استفاده می شود، از نوع تجاری ST33 تا ST52 متغیر است؛ نرمی و سختی این ورق ها با توجه به نوع آلیاژ به کار رفته در آن متفاوت خواهد بود؛ هرچه درصد کربن در ورقه های فولادی بیشتر باشد، ورق سخت تر است.

فرایند تولید ورق سیاه

ورق های نورد گرم (ورق سیاه ) معروفترین ورق فولادی است که با توجه به نوع آن مصارف گوناگونی در صنایع مختلفی از جمله صنعت ساختمان، تانکر سازی، خودروسازی، مخازن خاص، کشتی سازی و صنایع سنگین فلزی و … دارد. رایجترین نوع ورق سیاه از نظر کیفیت ST 37 است که از نظر سختی و منعطف بودن در حد متوسط قرار دارد و بیشترین کاربرد را برای مصارف ساختمانی از قبیله اسکلت سازی – سوله سازی و… دارد. از ورق سیاه صنعتی در مصارف و پروژه های صنعتی از قبیل سد سازی، پروژه های پتروشیمی، مخزن سازی و…. استفاده می شود. برخی ورق های فولادی در گروه گرم(سیاه) نیز قرار دارند . که قابل کشش می باشند و از آنها برای ساخت بدنه کشتی و ماشین آلات سنگین قابل استفاده اند این گروه معمولا شامل ورقهای که از نظر انعطاف نرم تر هستند از جمله DD۱۱و DD۱۲و DD۱۳و همچنین STW۲۲و STW ۲۴ می باشند برخی دیگر در گروه گرم (سیاه) که دارای سختی و زیاد و انعطاف کمتر هستند برای مصارفی از جمله تولید لوله های تحت فشار و مخازن نفتی و غیره با استانداردهای SPHT۱-SPHT۲-SPHT۳-SPHT۴ همچنین ورق های A۲۸۵ با گرید GR سی (C) با ۹۰ A۵۹۶ با گرید GR ۵۵ تا ۹۰ نیز برای مخازن تحت فشار و سیلندرهای فشار قوی مورد استفاده قرار می گیرند.

ابعاد فیزیکی ورق گرم

ورق سیاه به دو شکل وارد بازار می شود: رول و شیت (البته تا ضخامت ۱۵ میل فقط در دو شکل رول و یا شیت وارد بازار شود و از سایز ۱۵ میل به بالا تنها به صورت شیت خام وارد بازار می شود.) هر دوی این دو شکل ورق قابل برش به سایز های مختلف می باشد.

ورق گالوانیزه (Galvanized sheet):

ورق گالوانیزه از ورق سرد (ورق روغنی) تولید می شود نیز نوعی دیگر از ورق فولادی می باشد که برای تولید ورق گالوانیزه طی یک پروسه طولانی در تمام سطح ورق روغنی مقدار چندین میکرون فلز روی را می نشانند تا ورق فولادی در مقابل زنگ زدگی مقاوم شود به عبارت دیگر در ورق گالوانیزه، بین آهن و روی، پیلی الکتروشیمیایی تشکیل می‌شود که در آن روی به جای آهن به عنوان آند و آهن به عنوان کاتد بکار می‌رود. در ورق گالوانیزه حتی اگر پوشش آن هم شکستگی پیدا کند، زنگ نخواهد زد.دو پروسه اصلی برای تولید فولاد گالوانیزه وجود دارد: گرم شدن دائمی و الکترو گالوانیزه. فرایند گرم شدن ورق به این صورت است که با عبور دادن ورق فلزی از روی مذاب است، در حالی که فرآیند الکترو گالوانیزه شامل استفاده از روی از طریق الکترولیتی است.در نهایت یک لایه روی بر روی ورق پوشش داده خواهد شد. جالب است بدانید علاوه بر اینکه این لایه روی سازگار با محیط زیست است از ورق فلزی نیز در برابر خوردگی و اکسید شدن محافظت می کند. این گالوانیزه شدن برای زمانی مناسب است که فلز در تماس با آب و اکسیژن است. ورق گالوانیزه در سقف شیروانی ها، گلخانه ها و هر جایی که در آن امکان این وجود که سطح آن پوسیده و خورده شود به کار می رود. هر چه روی بکار رفته در آن بیشتر باشد مقاومت ورق نیز بیشتر می شود. و اکثرا در جاهای مرطوب استفاده می شود زیرا حتی اگر پوشش آن شکستگی پیدا کند از زنگ زدن محفوظ می ماند.

خصوصیات ورق گالوانیزه

  • عرض : ۱۰۰۰ و ۱۲۵۰
  • کوتینگ : ۱۰۰ – ۱۲۰ – ۱۸۰ – ۲۲۰ – ۲۷۵
  • ضخامت : ۰٫۱۸ – ۰٫۴۰ – ۰٫۹۰ – ۲ – ۶
  • وزن کویل : ۳٫۵ الی ۱۲ تن
  • قطر داخلی کویل : ۵۷۰ الی ۶۲۰
  • انواع: کرم دار ( به انگلیسی : Chromated ) و بدون روغن ( به انگلیسی : Unoiled )

کاربرد ورق گالوانیزه

از ورق گالوانیزه درصنعت اتومبیل، حمل و نقل، صنعت کشاورزی، کاغذ و لوله، بیلبوردهای تبلیغاتی، ساختن لوازمی مثل لوله بخاری، کانال کولر، کابینت آشپزخانه، لوله‌های آب و هر جا که احتمال خوردگی آهن و خسارت وجود دارد، استفاده می‌شود . همچنین با فرم دادن ورق گالوانیزه به صورت ورق کرکره ای در مواردی همچون ساخت سقف شیروانی منازل استفاده می شود. ورق رنگی نیز با پاشیدن رنگ روی ورق های گالوانیزه ساخته می شود که در ادامه مقاله در مورد ورق های رنگی و نحوه ساخت آن ها بیشتر توضیح خواهیم داد

ورق رنگی (Colored iron sheet):

عمولا ورق های گالوانیزه با پاشیدن رنگ توسط دستگاه مخصوص آن، رنگ می شوند. در کل ورق رنگی دارای تنوع گسترده ای در رنگ و شکل هستند و برای کاربردهای متنوعی بکار می روند.ورق رنگی معمولاً از رنگ پاشی ورق گالوانیزه در کوره های خاص تولید می شود. در ورق رنگی روی ورق در دو فرایند به ضخامت ۲۰ الی ۲۵ میکرون و قسمت پشت ورق در یک فرایند یک مرحله ای به ضخامت ۷الی ۱۵ میکرون پوشش رنگ به صورت کوره ای قرار می گیرد. رنگ الکترو استاتیک ورق گالوانیزه را در مقابل خوردگی بیش از قبل مقاوم تر کرده وهمچنین آن را برای استفاده در میحط های بسیار خورنده، اسیدی و قلیایی و با رطوبت بالا مناسب تر می کند. همچنین برای بعضی مصارف، ظاهر زیبایی به آن می بخشد.

کاربرد ورق رنگی

  • صنعت حمل ونقل : ساخت کانتینر ، سردخانه ها و کاروانهای ثابت و متحرک و ….
  • صنایع فلزی : کابینت، تجهیزات اداری، پارتیشن، بدنه کامپیوتر و …
  • لوازم خانگی : بدنة خارجی یخچال ، آبگرمکن ، اجاق گاز ، ماشین لباس شویی و …
  • صنایع ساختمانی : سقف و بدنه انبارها و کارگاهها ، سقف کاذب ، نمای داخلی و خارجی ساختمانها .

ابعاد ورق رنگی

 از آنجایی که ورق رنگی فقط به صورت رول تولید می شود و استاندارد این رول ها دارای عرض ۱۰۰ سانتی متر و ۱۲۵ سانتی متر می باشد بایستی که ابعاد را بر پایه این مشخصات درخواست داد.

ورق اسید شوئی:

این نوع از ورق را با اسید کلریدریک چربی های روی ورقی که به ضخامت دلخواه رسیده است آغشته می کنند. این ورق از ورق‌های سیاه (ورق های گرم نوردیده) تولید می‌شود. ورق اسید شویی شده از ورق گرم تولید می شود که طی پروسه ای زغال ها و ناخالصی های روی سطح آن توسط اسید گرفته می شود و حالتی براق و روغنی پیدا می کند. ورق اسید شویی را در مصارف ساختمانی، تولید مخازن گاز، اتومبیل سازی و… بکار می برند.

کاربردهای ورق اسیدشویی

از ورق اسیدشویی کیفیت GRB و X۴۲وx۴۶و x۵۲ psl ۲ برای لوله های نفت و گاز استفاده می شوند.

همچنین برای کشتی سازی ورق‌های با کیفیت GR.A و NVA استفاده می کنند. برخی از این ورق ها برای ساخت رینگ و شاسی اتومبیل بکار می‌رود که دارای خاصیت ضد سایش و سخت هستند که از کیفیت SAPH ۳۷۰-SAPH ۳۱۰ تاSAPH۴۴۰ را شامل می شوند همچنین کیفیت QSTE۳۸۰نیز ضد سایش و سخت می‌باشد.

ابعاد ورق اسید شویی

ورق های اسیدشویی از ضخامت ۱٫۵ میلی متر تا ۶ میلی متر تولید می شود. ورق اسیدشویی معمولا به دو صورت رول و شیت (فابریک و برشی) تولید می شوند. رول ها معمولاً در دو عرض ۱۰۰ سانتی متر و ۱۲۵ سانتی متر تولید می شود.

:ورق های اسیدشویی فابریک نیز دارای ابعاد زیر هستند:

  • ورق اسیدشویی شده ۱۰۰۰*۲۰۰۰ میلی متر
  • ورق اسیدشویی شده ۱۲۵۰*۲۵۰۰ میلی متر

ورق استیل (steel sheet):

ورق استیل یکی از انواع فولاد ضد زنگاست و برای تولید قطعات و محصولات متنوع در انواع کاربردها استفاده می شود. ورق فلزی استیل دارای خاصیت متنوعی است از جمله؛ مقاومت در برابر خوردگی بالا، استحکام بالا، مقاوم در مقابل ضربه و مقاومت در برابر حرارت است که می تواند به راحتی تمیز و استریل شود. این محصول در تمام صنایع، به ویژه مواد خورنده و گرمای زیاد مانند مواد شیمیایی، پتروشیمی، مواد غذایی و موتورها استفاده می شود. ورق استیل در درجه اول محصول نورد سرد است، اما در صورت لزوم با نورد گرم قابل تبدیل است.

انواع ورق استیل

  • ورق استیل نگیر
  • ورق استیل براق
  • ورق استیل مات
  • ورق استیل خش دار
  • ورق استیل روکش دار
  • ورق استیل نسوز
  • ورق استیل ضد اسید

خرید انواع ورق

مجموعه ی آهن آیرون هم اکنون این افتخار را دارد که انواع میلگرد تولیدی شرکت های معتبر را در سریع ترین زمان ممکن در اختیار مصرف کنندگان و خریداران انواع ورق در سراسر ایران قرار دهد. شما خریداران و مصرف کنندگان می توانید جهت تهیه ی انواع ورق و همچنین کسب اطلاعات بیشتر با کانالهای ارتباطی ما تماس حاصل بفرمایید. به علت نوسانات قیمت برای خرید ورق و استعلام قیمت تماس بگیرید.

  • ۹۸/۰۵/۱۲
  • آهن آیرون

خرید ورق

ورق

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی